تکرار دوباره خاطرات خاتمی و سوروس توسط خبرگزاری های رسمی و تکذیب آن
یزدفردا - چهره ها - حاشیه‌هایی دال بر دیدار و گفت‌وگوی خاتمی با جرج سورس دست‌بردار او نیست و سایه به سایه او را تعقیب می کند.

در حالی که خاتمی این روزها را به شرکت در مراسم روز قدس، دید و بازدید عید فطر و حضور در تئاتر «فرزند عدالت» به کارگردانی جواد هاشمی در تماشاخانه مهر می‌گذراند؛ حاشیه‌هایی دال بر دیدار و گفت‌وگوی وی با جرج سورس دست‌بردار او نیست و سایه‌به‌سایه وی را تعقیب می‌کند. رئیس بنیاد باران که پیش از این نیز ناگزیر از تکذیب اخباری دال بر دیدارش با برخی سران آمریکایی شده بود، چندی پیش دیدارش با سورس را نیز تکذیب کرده بود. چرا که کیان تاج‌بخش در جریان چهارمین دادگاه بازداشت‌شدگان مسائل پس از انتخابات در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی، در اعترافات خود گفته بود که سیدمحمد خاتمی در سفر سال 1385 خود به نیویورک با «جورج سوروس» دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به گزارش فارس، تاج‌بخش در اعترافات خود گفته بود: اگر ما یکی از اولین نمونه‌های براندازی را ارتباط سفر عطریانفر به بنیاد سوروس قبل از 1376 بدانیم می‌توانیم نهایت آن را ملاقات مستقیم خاتمی همراه ظریف با جرج سوروس در نیویورک در سال 1385 دانست که این یک ارتباط مستمر بوده و ادامه داشته است. اما روز بعد دفتر رئیس‌جمهور سابق با رد این اظهارات و تأکید بر اینکه این قبیل ادعاها اساساً کذب و عاری از حقیقت است، اعلام کرد که این‌گونه اتهام‌زنی‌ها پیش از آن که متوجه افراد باشد به نظام جمهوری اسلامی ضربه می‌زند.

در این اطلاعیه از بداخلاقی‌های بی‌سابقه‌ای در انتشار اتهام‌های جهت‌دار با هدف تخریب شخصیت‌های اثرگذار در جامعه ابراز تأسف شده بود. علی رغم این تکذیب؛ روز گذشته خبرگزاری ایرنا در خبری بدون منبع به نقل از سخنرانی جورج سوروس که شامگاه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۹ در سالن اجتماعات هتل بین‌المللی ترامپ نیویورک برگزار شده بود، از دو دیدار خاتمی و سوروس خبر داد. ایرنا که طی یکی دو روز گذشته خبرهای بسیاری علیه خاتمی با تیترهایی همچون «خاتمه خاتمی» روی خروجی خود قرار داده است؛ در حالی به انتشار سخنان اخیر سوروس پرداخته که 10 روز از بیان آن گذشته بوده و مشخص نیست که چرا با چنین تأخیری این خبر مخابره شده است؟

براساس خبر ایرنا، وی دیدارش با خاتمی در روز سه‌شنبه ۱۴سپتامبر ۲۰۰۶ را از بهترین جلسات خود در ارتباط با پیشبرد دموکراسی در جهان اسلام خوانده و هدف از این دیدار را «دستیابی به آگاهی از مسائل درون ایران»، عنوان کرده بود. سوروس گفته بود که با خاتمی درباره اشتیاق جوانان برای تغییر سیاسی در ایران و نیل به جامعه‌ای آزادتر سخن گفته و افزوده بود، با اینکه تعداد بسیاری از شهروندان سرخورده ایرانی از تغییرات اساسی در ساختار سیاسی ایران حمایت خواهند کرد اما آنان هنوز فاقد گروه‌های سازماندهی شده برای پشتیبانی از یک انقلاب (براندازی) هستند. او از دومین دیدارش با خاتمی در سی و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس در ژانویه ۲۰۰۷ با خاتمی سخن گفته که طی آن متوجه شده بود که پس از یک سال دغدغه‌های خاتمی رادیکال‌تر شده است.

سوروس از مذاکرات با ظریف نماینده ایران در سازمان ملل پس از سخنرانی وی در ۱۴ژانویه ۲۰۰۵ نیز سخن گفته بود که طی آن به برنامه‌های ایران و آمریکا و مسائل پرونده هسته‌ای پرداخته بوده است.

تکذیب ظریف، سکوت خاتمی
محمدجواد ظریف که به گفته خودش در سفر به سر می‌برد اگرچه اظهارات متهمان مسائل پس از انتخابات و ادعای ایرنا مبنی بر دیدار وی با سوروس را شنیده بود اما با بی‌رغبتی اظهار داشت که تمایلی به مصاحبه ندارد و اصلاً به خاطر نمی‌آورد که چنین دیداری داشته است. اوکه از پاسخ به سؤالات بیشتر در این‌باره امتناع می‌کرد در پاسخ به خبر، گفت که خداوند بر همه چیز عالم است و ما هم این موارد را به خدا واگذار می‌کنیم.
علی رغم این تکذیبه کوتاه ظریف، سیدمحمد خاتمی تا زمان نوشتن این خبر واکنشی به آن نشان نداده و تماشای تئاتر «فرزند عدالت» را به پاسخگویی ترجیح داد.


به دنبال انتشار مطالبی مبنی بر دیدار سید محمد خاتمی و جورج سوروس توسط برخي رسانه‌ها دفتر سید محمد خاتمی با انتشار اطلاعیه‌ای ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرد. 

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

به نام خدا

با تأسف فراوان هر روز شاهد ادعاهای بی‌اساس نسبت به شخصیت‌های انقلاب و کشور و افراد و شهروندان و ایراد تهمت‌های ناروا به آنان هستیم. این امر اگرچه تازگی ندارد ولی اصرار بعضی محافل و رسانه‌ها بر این اقدام زشت، بعد از بیانات روشن رهبری معظم در خطبه نماز عید فطر درخور تأمل است و نشان دهنده میزان صداقت دروغ پردازان در ادعای پیروی از رهبری است.

آنچه به نقل از فردی به نام جرج سوروس در پاره‌ای مطبوعات و رسانه‌ها آمده یا تیتر سازی شده است اساساً فاقد صحت است.

سید محمد خاتمی نه این شخص را می‌شناسد و نه طبعاً در داووس یا جای دیگری با ایشان دیدار و گفت‌و‌گوی شخصی یا مشخصی داشته است. البته در مجامع فراوان بین المللی که ایشان شرکت یا سخنرانی کرده‌اند شنوندگان فراوان داشته است و مطالب بیان شده توسط ایشان کاملاً روشن است و مسؤولان عالی‌رتبه نیز مرتباً چه به صورت مکتوب و چه شفاهاً در جریان قرار گرفته‌اند.

همچنین متن سخنان و مصاحبه‌ها و مطالب ایشان نیز در رسانه‌های جهانی و ایرانی به موقع منعکس شده است.

گرچه این دروغ پردازی‌ها و تهمت زنی‌ها در وجدان بیدار مردم شریفی که اسلام و ایران و آزادی و پیشرفت و حرمت انسان را می‌خواهند، بی اثر بلکه دارای اثر معکوس است، ولی از بداخلاقی در جامعه و نظامی که باید مهمترین شاخصه آن راستی و اخلاق باشد به خدا پناه می بریم!!

سی و یک شهریورماه 1388
دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا